0702-511941 lotta@colf.se
Välj en sida

Varumärkesarbete för designmöbelföretaget Materia

Möbeldesign för offentlig miljö är Materias affärsområde. Företaget startades 1991 i småländska Tranås av inredningsarkitekterna Lars Bülow och Kersti Sandin. Jag kom in i bilden 2005 i samband med att Kinnarps förvärvade företaget, och arbetade med dem så länge Lars Bülow var kvar som vd.

Inför Stockholm Furniture Fair 2006 slog de in på en ny linje, där de i stället för att bara tillverka egen design, lät unga lovande designers prova sina vingar (något som många andra möbelföretag sedermera tagit efter). Först ut var designgruppen Front, som i och med det fick sina första projekt i kommersiell produktion.

Konceptuell design var modeordet för dagen,  vilket jag – motståndare som jag är till högtravande ’buzzwords’ – i mitt stilla sinne översatte till idébaserad design. Därmed lade jag också grunden till tagline och tema i  Materias framtida marknadskommunikation.

Konceptuell design var den idens 'buzzword

Tema med variation i designmöbelföretaget Materias marknadskommunikation.

”Utan din kreativitet hade vi aldrig knäckt branschens bästa tag.”
Lars Bülow

VD, Sandin Bülow Design AB

Smakprov

ur Materias produktbroschyr ’accessories materialized’, framtagen tillsammans med AD Rickard Sandberg på Byrån i Tranås.

Sjunde sinnet.

[ Av copywriter Lotta Fischerström ]

En av arkitektens verkliga utmaningar är att överföra idéskissens linjer till verklighetens offentliga rum. Det gäller att förutse hur landskapet förändras i det ögonblick människan gör entré. Föreställ dig hur rockhängaren sväljer lager på lager av ytterplagg. Tänk vilka volymer av tidningar tidskriftshållaren ska sluka. Se för ditt inre öga hur papperskorgen tjänar som samlingspunkt.

Visst ligger det nära till hands att betrakta accessoarerna som statister på en scen där möblerna spelar huvudrollen. Ofta går de vårt öga förbi. Ibland skymtar vi dem i kulisserna. Någon sällsynt gång träder de fram i rampljuset som utropstecken på scenen. Ändå vet vi intuitivt vilken viktig funktion dessa tingens stöttepelare har. Lyckas de i sin uppgift talar de till hela vår sinnevärld. Ja, kanske inte till smak och doft så mycket som till syn, känsel och hörsel.

Ta Fronts papperskorg Bin och Thomas Bernstrands nya tidskriftspelare Subway som exempel. Notera hur lekande lätt de gör sitt jobb. Se hur de interagerar med omgivningen. Men lägg framför allt märke till hur de stödjer det minst uppmärksammade – men kanske mest uppskattade – av alla mänskliga sinnen:

Ordningssinnet.

Tycker du om

vad du ser?